Zonneplan lanceert Nexus thuisbatterij met ‘revolutionair rendement’

Zwolle, 17 januari 2024

Geld verdienen aan het stabiliseren van het elektriciteitsnet: dat is vanaf vandaag mogelijk. Energiebedrijf Zonneplan introduceert vandaag namelijk haar eigen thuisbatterij: de Zonneplan Nexus. Door te laden op momenten met een overschot aan duurzame stroom en weer te ontladen bij tekorten garandeert de batterij volgens Zonneplan een ‘revolutionair rendement’. “Dit is de eerste batterij die daadwerkelijk financieel interessant is voor de consument én bijdraagt aan het oplossen van de grote problemen op het stroomnet.”

De situatie op het elektriciteitsnet wordt steeds nijpender. Er is namelijk steeds meer wind- en zonnestroom, terwijl met name het verbruik van huishoudens hier niet op is afgestemd. Zo ontstaan er overdag vaak overschotten aan groene stroom, die voor druk op het net zorgen. Op andere momenten zijn er juist tekorten en moeten gascentrales bijspringen. Door het laad- en ontlaadgedrag van de thuisbatterij hierop af te stemmen ontvangen gebruikers hoge vergoedingen. Daarmee levert de Nexus een rendement van ruim 15 tot 20 procent - een primeur voor thuisbatterijen.

Zonneplan Powerplay als slimme motor

Dat aansturen hoeft de gebruiker niet zelf te doen, maar gebeurt volautomatisch door Zonneplan Powerplay. Dit AI-aangestuurde energieplatform laadt en ontlaadt de Nexus op basis van de prijzen op verschillende energiemarkten, waartoe de consument normaliter geen toegang heeft. Waait het harder dan vooraf voorspeld? Dan loopt de batterij razendsnel vol. Schuift op een ander moment plots een wolk voor de zon? Dan voorkomt de batterij door elektriciteit te leveren extra inzet van gasgestookte stroom. Hierdoor draagt de batterij niet alleen bij aan de stabilisatie van het elektriciteitsnet, maar verdient de eigenaar vele malen meer aan thuisopslag dan tot voor kort mogelijk geacht werd.

Ook aansturing van laadpalen en omvormers

Zonneplan startte in 2012 met de verkoop en installatie van zonnepanelen. Jochem van Vuren, business developer bij Zonneplan, vertelt: "We kwamen er snel achter dat onze missie niet stopte bij zonnepanelen. De ware energietransitie was net aan het beginnen. Bovendien zagen we dat de toename van wind- en zonnestroom ook voor problemen zorgt: er ontstaan pieken op het elektriciteitsnet. Waar we als marktleider in zonnepanelen dit probleem deels zelf hebben veroorzaakt, legden we onszelf de opdracht op om hiervoor een oplossing te realiseren. Dat is Zonneplan Powerplay.”

Binnenkort zal Zonneplan Powerplay niet alleen de Nexus thuisbatterij, maar ook laadpalen en omvormers van zonnepanelen kunnen aansturen, waardoor het systeem een cruciale rol speelt in de stabilisatie van het net. Deze functie kunnen klanten zelf in de app activeren. Hiermee biedt Zonneplan een veelbelovend vooruitzicht op de toekomst van groene energie en bevestigt het zijn positie als voorloper in de voortdurende energietransitie.