Vrijdagmiddag 15 september gratis stroom

Zwolle, 15 september 2022

Consumenten met een dynamisch energiecontract op basis van uurprijzen, doen er goed aan morgenmiddag hun wekelijkse wasjes te draaien. Tussen 13:00 en 15:00 uur is de inkoopprijs voor stroom namelijk precies nul, zodat consumenten alleen een kleine 8 cent energiebelasting en ODE betalen. Dat meldt energiebedrijf Zonneplan. Met de nodige wind in het vooruitzicht vallen komend weekend zelfs negatieve prijzen te verwachten.

Negatieve inkoopprijzen komen normaliter vrijwel alleen in de weekenden voor. De vraag naar stroom ligt dan lager dan doordeweeks, waardoor goedkope wind- en zonnestroom prijsbepalend kunnen zijn. De laatste maanden waren het zonnepanelen die de hoofdrol opeisten, maar met de herfst op komst valt er de komende maanden de nodige windenergie te verwachten.

Negatieve consumentenprijzen

Ondanks het feit dat de inkoopprijs morgenmiddag twee uur lang nul is, is het niet zo dat consumenten gratis stroom krijgen. Ze betalen nog altijd 7,3 cent energiebelasting en Opslag Duurzame Energie. Maar doordat ook komend weekend veel wind voorspeld wordt, is de kans aanwezig dat de inkoopprijzen zelfs onder nul zakken. Wanneer deze verder zakken dan -7,3 cent, is er sprake van een negatief consumententarief. Met een dynamisch energiecontract krijg je dan dus geld toe om elektriciteit te verbruiken.

Record dit weekend gebroken?

Inclusief vrijdag staat de teller dit jaar op 95 uren met een negatieve inkoopprijs voor stroom. Dat is bijna gelijk aan het totaal van 2021: 97. De kans is dus zeer reëel dat dit record de komende dagen al gebroken wordt, drieënhalve maand voor het eind van het jaar.