Thuisbatterij binnen vijf jaar voor een op vijf Nederlanders

Zwolle, 7 november 2023

Bijna een op de vijf Nederlandse huishoudens beschikt binnen nu en vijf jaar over een thuisbatterij om stroom in op te slaan. Dat blijkt uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan, uitgevoerd door onderzoeksbureau Panel Inzicht, onder 2000 Nederlanders. Vooral de jongere generatie staat open voor deze nog relatief nieuwe ontwikkeling. Verder blijkt de animo niet alleen bovengemiddeld hoog onder huishoudens met zonnepanelen, maar is een dynamisch energiecontract nog een belangrijkere reden om een thuisaccu aan te schaffen.

Al met al laat het onderzoek van Zonneplan zien dat meer dan de helft van de ondervraagden verwacht in de toekomst over een thuisbatterij te beschikken. Een klein deel heeft er nu al een of verwacht er binnen een jaar eentje te kopen (samen zo’n vijf procent). Een grotere groep - 13,5 procent - denkt binnen nu en vijf jaar een accu te laten installeren thuis. Verder wacht ruim een op de tien ondervraagden nog maximaal tien jaar. Bijna een kwart wil uiteindelijk wel een thuisbatterij, maar weet nog niet wanneer.

Twintigers lopen warm voor thuisbatterij

De cijfers laten duidelijk zien dat vooral de jongere generatie nieuwe technologische ontwikkelingen, zoals thuisbatterijen, omarmt. Van de ondervraagde twintigers verwacht liefst een derde binnen vijf jaar over een thuisaccu te beschikken. Onder dertigers is dit bijna een kwart, onder veertigers een vijfde en daarna loopt het verder af. Daarbij valt het ook op dat het met name mannen zijn die een thuisbatterij wel zien zitten. Bijna 24 procent van de mannelijke ondervraagden ziet zichzelf binnen vijf jaar thuis stroom opslaan, tegen een kleine 14 procent van de vrouwen.

Stroomhandel met dynamisch energiecontract

Voor de hand ligt dat huishoudens met zonnepanelen meer zien in een thuisbatterij dan huishoudens zonder. Dat blijkt ook uit het onderzoek van Zonneplan. Van de ondervraagden met zonnepanelen verwacht bijna driekwart uiteindelijk ook een thuisbatterij te kopen, waarvan 27 procent binnen vijf jaar. Wie daarentegen geen zonnepanelen heeft, verwacht in 60 procent van de gevallen ook geen thuisaccu te kopen. Zonneplan benadrukt overigens dat een thuisbatterij financieel gezien nog niet aantrekkelijk is voor zonnepaneeleigenaren, zolang de salderingsregeling nog geldt.

Een andere groep die bovengemiddeld veel interesse toont in thuisbatterijen is de groep met een dynamisch energiecontract. Daarbij wisselt de stroomprijs elk uur en is het dus mogelijk om met een thuisbatterij als het ware te handelen in stroomprijzen: opslaan tijdens goedkope uren, weer terugleveren tijdens uren waarin de prijs hoog is. Liefst 34 procent van de ondervraagden met zo’n soort energiecontract ziet een thuisaccu binnen vijf jaar wel zitten. Onder Nederlanders met een ‘traditioneel’ energiecontract is dit een kleine 18 procent.

Financieel vaak nog niet aantrekkelijk

Gezien de huidige prijzen van thuisaccu’s zul je een batterij met handelen op uurprijzen vermoedelijk niet binnen de levensduur van de batterij terugverdienen, zo stelt Zonneplan. Bovendien draagt deze toepassing van elektriciteitsopslag ook niet bij aan het oplossen van de problematiek op het elektriciteitsnet. Zonneplan ontwikkelt daarom momenteel een batterij die handelt op de onbalansmarkten. Aan de hand van de daadwerkelijke druk op het elektriciteitsnet wordt à la minute bepaald of batterijen van klanten moeten laden of ontladen. Hierdoor kunnen klanten meer verdienen, aangezien de vergoedingen voor het helpen balanceren van het net vaak aanzienlijk hoger zijn dan de uurtarieven van dynamische energiecontracten. Volgens Zonneplan wordt dit de eerste batterij die de consument dan ook daadwerkelijk financieel voordeel oplevert. Wanneer en voor welke prijs deze thuisbatterij beschikbaar is communiceert het energiebedrijf binnenkort.