Run op thuisaccu’s: Arnhem koploper energieopslag

Zwolle, 12 juni 2024

Een naderend einde van de salderingsregeling en steeds meer energiebedrijven die terugleverkosten invoeren maken zonnestroom opslaan in een thuisbatterij steeds interessanter. Nog maar weinig Nederlanders hebben zo’n batterij, maar in Arnhem gaat het nu hard. Energiebedrijf Zonneplan lanceerde daar eind mei het ‘thuisbatterijproject Arnhem’. Daardoor is Arnhem binnenkort niet alleen hoofdstad van Gelderland, maar ook ‘energieopslaghoofdstad van Nederland’. Met het naderende einde van de salderingsregeling wordt een thuisbatterij voor huishoudens steeds interessanter.

Al meer dan 1600 Arnhemmers vroegen de afgelopen weken een thuisbatterij aan, zo meldt Zonneplan. Daarmee slaan zij straks stroom op wanneer daar een overschot van is. Een overschot van hun eigen zonnepanelen of op het net. Bij tekorten leveren de batterijen deze stroom juist weer terug, een rol die normaliter door gascentrales wordt vervuld. De eigenaren kunnen deze stroom dan zelf in huis gebruiken of leveren het terug aan het net, waarvoor zij een vergoeding ontvangen.

Elektriciteitsnet overvol

In heel Gelderland kleurt de capaciteitskaart voor zowel afname als invoeding van stroom felrood. Dat wil zeggen dat er geen ruimte meer over is om bijvoorbeeld nieuwe woningen aan te sluiten op het elektriciteitsnet. En dat terwijl er voor 2030 liefst 104.000 extra woningen bijgebouwd moeten worden in de provincie. Thuisbatterijen gaan hierin een belangrijke rol spelen. Dat het net ‘vol’ is, betekent in de praktijk namelijk dat er slechts op sommige momenten van de dag te veel stroom geleverd of gevraagd wordt. Zowel aan de vraag- als aanbodzijde kunnen batterijen op die momenten voor verlichting zorgen.

Zonneplan zorgt hier met haar Powerplay-aansturing voor. Vooralsnog stuurt het haar thuisbatterijen vooral aan op basis van nationale prikkels op de onbalansmarkt. Oftewel: lopen vraag en aanbod op het hoogspanningsnet uiteen, dan helpen de Zonneplan-batterijen het net stabiliseren. “In 95 procent van de gevallen wordt daarmee ook het lokale net geholpen. Daarnaast zijn we met netbeheerders in gesprek om batterijen ook op lokaal niveau te sturen, zodat ze nog efficiënter ingezet kunnen worden”, aldus business developer Jochem van Vuren van Zonneplan.

Duurzaamheidslening in Arnhem

Hoewel Zonneplan becijfert dat haar thuisbatterij binnen vijf jaar is terug te verdienen, vergt de aanschaf ervan nog altijd een serieuze investering. De prijzen variëren van 6000 tot 8000 euro exclusief btw (de btw kun je in veel gevallen terugvragen). De gemeente Arnhem biedt echter een duurzaamheidslening tegen 1,6 procent rente. Deze mag gebruikt worden voor de aanschaf van een thuisbatterij, mits er al zonnepanelen aanwezig zijn op de woning. Van Vuren: “Op deze manier wordt investeren in een stabieler elektriciteitsnet én een lagere energierekening voor veel Arnhemmers toegankelijk. Binnenkort starten we ook projecten in andere gemeenten waar congestie een grote rol speelt en waar aantrekkelijke financieringsmogelijkheden beschikbaar zijn.”