Prijsplafond is harde klap voor energietransitie

Zwolle, 21 september 2022

De invoering van een prijsplafond op energie heeft een remmende werking op de energietransitie. Dat stelt energiebedrijf Zonneplan, dat juist de ‘elektrificatie van Nederland’ als doel heeft. Het prijsplafond maakt de aanschaf van bijvoorbeeld een warmtepomp of elektrische auto met eigen laadpaal een stuk minder interessant. Een algemene cap op ‘energie’ was slimmer geweest, zo is Zonneplan van mening.

“Dat het kabinet met het prijsplafond huishoudens stimuleert hun energieverbruik te beperken is an sich een goede zaak”, zo zegt een Zonneplan-woordvoerder. “Alleen kun je je afvragen of er wel nagedacht is over de wisselwerking: structureel minder gas leidt vaak tot een hoger elektraverbruik. Met de aanschaf van een volledige elektrische warmtepomp ben je bijvoorbeeld in één klap van je totale gasverbruik af. Alleen zal je stroomverbruik óók minimaal verdubbelen. Door het verbruiksplafond van pakweg 2.400 kWh (exacte grens is nog onbekend) betaal je voor die extra stroom de hoofdprijs, waardoor het rendement van de warmtepomp afneemt.”

Algemeen energieplafond

Beter was het volgens Zonneplan geweest om een algemeen energieplafond in te voeren, dus zonder gas en elektra te scheiden. Een kuub gas staat gelijk aan ongeveer 10 kWh. 1200 kuub wordt dan dus 12.000 kWh. Tel daarbij de 2.400 kWh aan gemiddeld stroomgebruik op en een huishouden mag 14.400 kWh-equivalent aan energie per jaar gebruiken, om onder het prijsplafond te blijven. Dán wordt de overstap naar een (veel energie-efficiëntere) warmtepomp juist gestimuleerd.

Verdubbeling elektriciteitsverbruik door elektrisch rijden

Een groep die ook in dat scenario nog steeds benadeeld wordt is de groep die elektrisch wil rijden. Zij worden min of meer afgestraft voor deze milieubewuste keuze, doordat hun elektriciteitsverbruik ruimschoots boven het plafond komt te liggen. Uitgaande van 13.000 kilometers per jaar en een verbruik van 20 kWh per 100 kilometer komt je jaarlijkse elektriciteitsverbruik 2.600 kWh hoger te liggen, wanneer je je EV thuis oplaadt aan een eigen laadpaal. Dat is vrijwel gelijk aan het jaarlijkse stroomverbruik van een gemiddeld huishouden, waardoor de meeste huishoudens dus het hoge tarief betalen voor elke kWh waarmee zij hun elektrische auto opladen.

Meer vraag naar dynamische energiecontracten

Het lijdt volgens Zonneplan daarentegen geen twijfel dat steeds meer Nederlanders de komende maanden overstappen op een dynamisch energiecontract. “De maximale gas- en stroomprijs zijn door de overheid vastgesteld, waardoor je met een dynamisch contract profiteert van dagen en zelfs uren waarop de marktprijs lager ligt dan dat bedrag. Daarbij wordt inzicht in je energieverbruik steeds belangrijker: iedereen wil weten of hij of zij wel onder het plafond blijft. Slimme energiemeters, die noodzakelijk zijn voor de werking van zo’n uurprijzencontract, worden daardoor vermoedelijk populair.”