Onrust op gasmarkt: vraag naar verduurzaming bereikt records

Amersfoort/Zwolle, 1 maart 2022

De oorlog in Oekraïne heeft ertoe geleid dat de gas- en stroomprijzen wederom sterk gestegen zijn. Nederlandse consumenten spelen hierop in door massaal op zoek te gaan naar manieren om hun woning te verduurzamen. Dat concluderen matchingsplatform Slimster en zonne-energiebedrijf Zonneplan. Zij zagen de vraag naar onder meer warmtepompen, isolatiebedrijven en zonnepanelen afgelopen week sterk toenemen.

Bij Slimster ziet men de grootste piek in het aantal aanvragen voor warmtepompen. Met name de combinatie met goede woningisolatie is ‘hot’. Het aantal aanvragen daarvoor is in de afgelopen week ruimschoots verdrievoudigd ten opzichte van de weken ervoor.

Marco Schuurman, eigenaar van Slimster, stelt dat de markt onder hoogspanning staat. "Sinds afgelopen najaar, toen de nieuwe subsidies aangekondigd werden en de energieprijzen voor het eerst omhoog gingen, is er sprake van een sterk stijgende lijn. Maar wat we nu meemaken is ongekend. Overal lopen de levertijden op, mede ingegeven door leveringsproblemen van materiaal en ook het hoge ziekteverzuim bij de installateurs.”

Zonnepanelen opnieuw door het dak

Ook zonnepanelen zijn in trek. Bij marktleider Zonneplan ligt de vraag nog hoger dan tijdens de piek in oktober. Het aantal aanvragen steeg vorige week met 41 procent ten opzichte van de week ervoor. Uitschieter was donderdag 24 februari, de dag waarop Rusland Oekraïne binnenviel. Toen lag het aantal aanvragen voor zonnepanelen bijna 65 procent hoger dan op een ‘gewone’ donderdag.

Google Trends laat duidelijk verband zien

Ook via Google Trends is een helder verband te zien tussen gebeurtenissen rondom het Rusland-Oekraïneconflict en de zoekintentie van Nederlanders. Zo kennen zoektermen als ‘gasprijs’, ‘zonnepanelen’, ‘warmtepomp’, ‘vloerisolatie’ en ‘zonneboiler’ stuk voor stuk hun piek op 24 februari.

Ook op 22 februari, de dag nadat Poetin de onafhankelijkheid van Donetsk en Luhansk erkende, was de interesse in woningverduurzaming groot. Een andere piek is zichtbaar op 18 februari, de dag waarop Nederland aankondigde militaire goederen te leveren aan Oekraïne. Die dag sprak tevens de Amerikaanse president Biden de verwachting uit dat Rusland Oekraïne daadwerkelijk zou binnenvallen.