Nu al vaker negatieve stroomprijzen dan in heel 2022

Zwolle, 29 mei 2023

Het gros van Nederland zal het niet gemerkt hebben, maar de ruim 189 duizend huishoudens met een dynamisch energiecontract wel: dit weekend was de stroomprijs weer gedurende elf uren negatief. Dat wil zeggen dat energieproducenten tijdens die uren geld moeten toeleggen om stroom aan het net te mogen leveren. Inclusief de acht negatieve uren van pinkstermaandag staat de teller dit jaar in totaal al op 101 uren, nu al meer dan de 83 in heel 2022. Dat meldt energiebedrijf Zonneplan. De sterke groei van wind- en zonne-energie én een lager elektriciteitsverbruik zijn de voornaamste oorzaken.

Het pinksterweekend bracht het totaal aantal uren met een negatieve stroomprijs voor de maand mei op 46. Gedurende zes uren - één op zaterdag, drie op zondag en twee op maandag - zakten de marktprijzen zelfs zo ver dat er ook inclusief de energiebelasting en btw een negatief bedrag overbleef. Op het hoogtepunt, zondagmiddag tussen 14:00 en 15:0 uur, kregen dynamische gebruikers liefst 33 eurocent per gebruikte kilowattuur stroom cadeau. Tot dusver kwam dat dit jaar slechts één keer eerder voor, op woensdag 19 april.

Overschot wind- en zonne-energie

De prijs voor stroom kan alleen negatief worden op het moment dat het aanbod van wind- en zonnestroom de vraag naar stroom overstijgt, zelfs na aftrek van overtollige stroom die we naar het buitenland exporteren. Negatieve prijzen moeten om dat moment (grote) afnemers stimuleren om stroom af te nemen en eigenaren van wind- en zonneparken om hun productie stil te leggen. Dit om te voorkomen dat de druk op het elektriciteitsnet (lokaal) te hoog oploopt. Tijdens uren met negatieve prijzen staan fossiele energiebronnen, zoals gas- en kolencentrales, uit, afgezien van enkele zogeheten ‘must run’-centrales.

Steeds vaker negatieve prijzen

Negatieve stroomprijzen komen traditioneel het vaakst voor in de lente. Deze maanden zijn ideaal voor zonnepanelen, terwijl het vergeleken met de zomermaanden ook nog relatief veel waait. In voorgaande jaren kwamen negatieve prijzen incidenteel voor in het weekend of op feestdagen. De vraag naar stroom ligt dan lager, waardoor zonnepanelen en windmolens sneller een stroomoverschot produceren. Echter, dit jaar werden er ook op werkdagen al geregeld negatieve prijzen genoteerd. Gezien de duurzaamheidsdoelstellingen en de daarmee gepaard gaande toename van het aandeel hernieuwbare elektriciteit zal dit de komende jaren verder oplopen. Zonneplan benadrukt dat dit niet per se een goede ontwikkeling is. Volgens het energiebedrijf geeft het vooral aan dat we onze vraag naar stroom beter moeten afstemmen op het aanbod van hernieuwbare bronnen.