Negatieve stroomprijs bereikt voor het eerst ondergrens

Zwolle, 1 juli 2023

Voor het eerste bereikte de stroomprijs op de EPEX day-aheadmarkt zaterdag de ondergrens van -500 euro per megawattuur. Voor huishoudens met een dynamisch energiecontract betekende dit dat zij woensdagmiddag tot 0,43 euro per kilowattuur kregen om stroom te gebruiken. Het was de vijfde keer dit jaar dat de consumentenprijzen, dus inclusief energiebelasting en btw, onder 0 uitkwamen. Dat meldt energiebedrijf Zonneplan. De oorzaak voor de extreem negatieve uurtarieven is de combinatie van veel wind- en zonne-energie en weinig vraag naar stroom.

Op 19 april van dit jaar gebeurde het voor het eerst dat consumenten met een dynamisch energiecontract geld toe kregen voor stroomgebruik. Dat is extra opmerkelijk omdat de energiebelasting, die nog bij eventueel negatieve inkooptarieven moet worden opgeteld, dit jaar juist verdubbeld is. Ook op 27, 28 en 29 mei was de prijs een of meerdere uren negatief. Afgelopen zondag ging het om liefst zes achtereenvolgende uren. Puur gekeken naar de inkooptarieven, dus zonder overheidsheffingen, dook de prijs liefst 15 uren onder 0. In totaal ging het dit jaar tot nu toe om 140 uren.

Goedkoop elektrische auto opladen

Met name voor huishoudens met een elektrische auto is er veel te verdienen aan dagen zoals deze. Een thuislaadpaal laadt in de regel met 11 kilowatt, wat betekent dat je in 6 uur tijd 66 kilowattuur zou kunnen laden. De accucapaciteit van veel hedendaagse EV’s ligt daar in de buurt of zelfs boven. Met een lege accu had de eigenaar van bijvoorbeeld een Kia Niro zo’n 20 euro kunnen verdienen. Op een doordeweekse middag had dat afgelopen week gemiddeld zo’n 15 euro gekost. Een verschil van 35 euro op een volle accu (385 km bereik) dus.

Overvloed aan wind- en zonnestroom

Hoewel de klanten van Zonneplan profiteren van de negatieve uurprijzen, benadrukt het energiebedrijf dat het in feite een ongezonde situatie is. Woordvoerder Frank Breukelman zegt: “Negatieve prijzen geven aan dat het aanbod van stroom op die momenten de vraag ruimschoots overstijgt. In de praktijk komt het er dan op neer dat windmolens worden stilgezet en zonne-energiesystemen tijdelijk uitvallen. Op andere momenten hebben we echter een tekort aan duurzaam opgewekte stroom en moeten gas- en kolencentrales weer bijspringen.” Zonneplan werkt dan ook aan opslagmogelijkheden om stroom op momenten met overschotten te kunnen opslaan en later weer te gebruiken of beschikbaar te stellen aan het net.

Ondergrens day-aheadmarkt verlaagd

Op de EPEX day-aheadmarkt wordt dagelijks stroom voor de volgende dag verhandeld. Op basis van de vraag en het aanbod dat verwacht wordt, komen per uur prijzen tot stand. De bandbreedte daarbij is -500 tot 3000 euro per megawattuur. Dat zijn onder- en bovengrenzen die tot voor kort volstrekt denkbeeldig leken. Maar nu de ondergrens dit jaar al enkele keren dichtbij kwam en afgelopen zaterdag dus zelfs werd bereikt, lijkt het volgens Zonneplan een kwestie van tijd voordat deze grens wordt verlegd. Het lijkt voor de hand te liggen dat deze binnenkort opschuift naar -1000 euro per MWh.