Kortste dag: stroom was nog nooit zo duur

Zwolle, 21 december 2021

Uitgerekend op de kortste dag van het jaar en tijdens een lockdown bereikt de stroomprijs op de EPEX day-ahead-markt een absoluut record. Dinsdag 21 december kost een kilowattuur stroom gemiddeld 67,1 cent. Dat is ruim drie keer zoveel als een jaar geleden en 68 procent meer dan het gemiddelde van december tot nu toe. Een gebrek aan wind- en zonnestroom en de almaar stijgende gasprijs zijn volgens energiebedrijf Zonneplan de oorzaak.

Dat uitgerekend vandaag stroom zo duur is om in te kopen is voor energieleveranciers een fikse tegenvaller. Als gevolg van de lockdown zit een groot gedeelte van Nederland thuis. Dat betekent een toenemende vraag naar gas en stroom. Daarbij is de tijd tussen zonsopkomst en zonsondergang vandaag het kortst, waardoor de lampen in Nederland eerder en dus langer aan zullen gaan.

Piek rond etenstijd

Tussen 17:00 en 18:00 uur is elektriciteit vandaag het duurst. Per kilowattuur moet tijdens dat uur 90,1 cent afgerekend worden. Consumenten met een dynamisch contract doen er verstandig aan om stroomgebruik (vaatwasser, wasmachine, elektrische auto) te verplaatsen naar de late avonduren of naar morgen. Wie een vast of variabel contract heeft spaart zijn energieleverancier door tijdens de dure uren minder stroom te gebruiken.

Prijzen blijven hoog

Na dinsdag neemt de wind weer wat in kracht toe, waardoor de prijzen lager zullen liggen, zo verwacht Zonneplan. Desondanks stevent december af op het record van duurste stroommaand ooit. De voornaamste oorzaak is de hoge gasprijs, die nog verder is gestegen nadat Rusland afgelopen weekend de gaskraan richting Europa verder terugdraaide. Lichtpuntje is dat de temperaturen de komende twee weken relatief hoog zijn voor een decembermaand, waardoor de vraag naar gas enigszins beperkt kan worden.