Elektrisch rijden populairst in Flevoland

Zwolle, 31 maart 2022

Bij de aanschaf van een volgende auto kiest liefst één op de vijf inwoners van Flevoland voor een elektrisch model. Daarmee is Flevoland de provincie waar elektrisch rijden veruit het meest populair is. Dit blijkt uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht. Aan het onderzoek deden 2000 Nederlanders mee.

De verschillen tussen de twaalf provincies zijn groot. Waar Flevoland dus 20 procent scoort, komen Groningen en Noord-Brabant - de nummers twee en drie - tot ‘slechts’ 12,7 en 11,6 procent. De provincies waar elektrisch rijden het minst populair is, Friesland en Zeeland, komen net boven de 3 procent uit. Flevoland mag zich dus met recht koploper toekomstig elektrisch rijden noemen. Een huidige verdeling van elektrische auto’s per provincie is niet bekend.

Ook hybride populair in Flevoland

Naast een volledig elektrische auto valt de keuze bij Flevolanders ook vaak op een hybride model. Eén op de elf kiest voor zo’n auto met zowel een brandstof- als elektromotor. Hoewel het verschil met Utrecht miniem is, scoort Flevoland ook op deze categorie het hoogst. Kijken we echter naar de populariteit van plug-in hybrides, hybride auto’s met een stekker dus, dan is daar in Flevoland met een schamele 1,8 procent juist amper animo voor. In Zeeland kiest bijvoorbeeld bijna 12 procent voor dit type aandrijving.

Benzine en diesel

In het onderzoek van Zonneplan kon uiteraard ook gekozen worden voor traditionele brandstoffen als benzine, diesel en LPG. Benzine is in elke provincie nog altijd veruit het meest in trek, zo ook in Flevoland (43,6 procent). Opvallend is wel dat Flevolanders met 1,8 procent zelden voor diesel zeggen te kiezen. In de provincies Friesland en Groningen scoort deze meest vervuilende brandstof nog altijd meer dan 11 procent.