Dynamische energieprijzen op niveau zomer 2021

Zwolle, 2 november 2022

De gasprijs is voor huishoudens met een dynamisch energiecontract afgelopen maand gedaald tot het niveau van september vorig jaar. Stroom was in juni 2021 zelfs voor het laatst nog goedkoper. Dat blijkt uit cijfers van energiebedrijf Zonneplan. De hoge temperaturen en het gestaag vullen van de gasvoorraden, waardoor de vraag naar gas laag is, zijn de voornaamste oorzaken voor deze sterke prijsdalingen.

Het warme weer - het was afgelopen maand ruim twee graden warmer dan in een ‘normale’ oktobermaand - zorgt ervoor dat de kachel in veel woningen nog grotendeels uit kan blijven. Het gasverbruik was daardoor zo’n 30 procent minder dan normaliter rond deze tijd van het jaar. Dat resulteerde in een gemiddelde gasprijs van 1,40 euro per kuub: een daling van ruim 45 procent ten opzichte van september en bovendien 14 procent lager dan in oktober vorig jaar. Kanttekening is dat de btw op energie dit jaar is verlaagd naar 9 procent, maar zelfs puur gekeken naar de inkoopprijs is er sprake van een afname van bijna 10 procent ten opzichte van oktober 2021.

Stroomprijs ook sterk gedaald

Ook voor stroom geldt een sterke prijsdaling in oktober. De gemiddelde prijs per kilowattuur was 24,6 cent: ruim 43 procent minder dan in september. Dat heeft vooral te maken met de lage gasprijs. Gascentrales waren in oktober namelijk goed voor ruim een derde van de totale stroomproductie en waren daarmee vaak prijsbepalend. Bovendien waren Nederlanders een stuk zuiniger met stroom dan in oktober vorig jaar: het totale verbruik nam met 10 procent af. Die lagere vraag heeft ook een positieve uitwerking op de prijs: de minst efficiënte gas- en kolencentrales kunnen dan in veel gevallen uit blijven.

Dynamische tarieven

De prijsdalingen gelden alleen voor huishoudens met een dynamisch energiecontract, waarbij de stroomprijs elk uur en de gasprijs iedere dag verschilt. Hoewel de populariteit daarvan de laatste maanden sterk toeneemt, geldt voor het gros van Nederland dat zij nog een vast of variabel energiecontract hebben. Volgens de meest recente CBS-cijfers betalen zij gemiddeld 2,77 euro per kuub gas en 71 cent per kilowattuur stroom. Dat is respectievelijk 49 en 65 procent meer dan huishoudens met een dynamisch contract in oktober.