Door zelfconsumptie zonnepanelen nog steeds binnen 6 jaar terugverdiend

Zwolle, 27 juni 2024

Ondanks de invoering van terugleverkosten en de mogelijke afschaffing van de salderingsregeling vanaf 2027, blijven zonnepanelen een verstandige investering. Dat stelt Zonneplan na een uitgebreide analyse. Het energiebedrijf bracht alle factoren die van invloed zijn samen en concludeert dat een terugverdientijd van zes jaar realistisch is. “Wie halverwege 2024 tien zonnepanelen aanschaft, heeft deze al voor meer dan de helft terugverdiend wanneer de salderingsregeling in 2027 afgeschaft wordt.”

Sinds eind 2023 rekenen steeds meer energiebedrijven terugleverkosten en onlangs werd bekend dat het nieuwe kabinet de salderingsregeling per 1 januari 2027 wil stopzetten. De onzekerheid over de impact hiervan op het rendement van zonnepanelen, heeft geleid tot een sterke daling van de vraag naar zonnepanelen. De berekeningen van Zonneplan tonen echter aan dat een doorsnee set van tien zonnepanelen inclusief terugleverkosten een besparing van 909 euro per jaar opleveren. Stopt per 1 januari 2027 de salderingsregeling en worden terugleverheffingen vanaf dat moment verboden, dan blijft er een besparing van bijna 600 euro over.

Zelfconsumptie de sleutel tot besparen

Een cruciaal aspect is het directe verbruik van opgewekte zonnestroom. “Onze modellen laten zien dat je met tien zonnepanelen ruim 40 procent van je stroomverbruik en dus -kosten dekt door zelfconsumptie. Die stroom hoef je dus al niet meer van een energieleverancier af te nemen. Bij het huidige gemiddelde tarief van 32 cent per kWh en een verbruik van 3500 kWh, komt dit al neer op een besparing van 448 euro per jaar. Dit voordeel blijft bestaan, ongeacht terugleverkosten of de afschaffing van de salderingsregeling”, aldus een Zonneplan-woordvoerder.

Daar komen uiteraard nog de opbrengsten van teruggeleverde stroom bij. “Het is een misvatting dat terugleverkosten betekenen dat je onderaan de streep moet gaan betalen voor je zonnestroom. In plaats daarvan krijg je weliswaar een lagere vergoeding, maar blijft je ook de zonnestroom die je teruglevert zeker waarde behouden.”

Grootste besparing met dynamische prijzen

Zowel met dynamische als vaste energiecontracten zijn de voordelen duidelijk. Bij een vast contract levert een set zonnepanelen de komende tien jaar een besparing van gemiddeld 659 euro per jaar op. Voor wie daarnaast overstapt naar een dynamisch contract, loopt deze besparing op tot 831 euro per jaar. Daarmee is de terugverdientijd van een set van tien zonnepanelen à 4200 euro vijf jaar.