Deze winter 12 procent minder wind- en zonne-energie dan vorig jaar

Zwolle, 24 maart 2023

Ondanks de enorme toename van het aantal huishoudens met zonnepanelen werd er afgelopen winter 257 megawattuur (MWh) minder zonne-energie opgewekt dan een jaar geleden. Ook windmolens produceerden aanzienlijk minder dan in de winter van 2022, liefst 760 MWh. Doordat we ook collectief minder stroom gebruikten kwam het aandeel van wind en zon in de zogeheten elektriciteitsmix alsnog uit op 28,4 procent, tegen 30,8 procent vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek van Zonneplan. Het energiebedrijf concludeert dat de stormen van begin 2022 en een groter aantal zonuren de oorzaken zijn voor deze afname.

Waar de productie van duurzame energie dus terugliep, gold dit ook voor de totale vraag naar stroom. Nederland gebruikte afgelopen winter 4,5 procent minder elektriciteit dan tussen 21 december 2021 en 21 maart 2022. De gestegen energieprijzen zijn volgens Zonneplan de voor de hand liggende reden. Zou het prijsplafond niet op 1 januari ingevoerd zijn, dan was het verbruik waarschijnlijk nog lager geweest, zo vermoedt het energiebedrijf.

Bijna 100 zonuren minder

De terugval van zonne-energie mag opmerkelijk genoemd worden, omdat het totaal geïnstalleerde zonnestroomvermogen in Nederland in 2022 is gegroeid met ruim 26% (Solar Trendrapport 2023). Daarentegen lag het aantal zonuren afgelopen winter echter liefst 28 procent - ruim 96 uren - lager dan het jaar ervoor. Daarmee was de winter van 2022 extreem zonnig en dus een uitzondering, want voorgaande jaren schommelde het aantal zonuren tussen de 215 en 270.

Stormachtige winter 2022

Hetzelfde gold voor de productie van windenergie. De eerste maanden van 2022 werden gekenmerkt door de stormen Corrie, Dudley en Eunice. Die hadden logischerwijs grote invloed op de hoeveelheid windenergie die werd opgewekt. Vergeleken met twee jaar geleden werd er afgelopen winter namelijk wél aanzienlijk meer windenergie opgewekt. Liefst 62 uur wekten windmolens meer dan 50 procent van de gevraagde stroom op dat moment op. Zonnepanelen hadden zelfs 93 uren een dergelijk aandeel. Samen produceerden de zon en de wind zelfs 45 uur lang meer stroom dan er op dat moment gevraagd werd. Op die momenten werd dus netto stroom geëxporteerd naar buurlanden.