20 procent van Nederland kiest bij volgende auto voor elektromotor

Zwolle, 28 maart 2022

Bij de aanschaf van een volgende auto valt de keuze bij meer dan de helft van de Nederlanders op een benzinewagen. Ruim een op de vijf Nederlanders kiest daarentegen voor een auto met elektromotor. Volledig elektrisch is daarbij met 9,2 procent het populairst, gevolgd door hybride (6,7 procent) en plug-in hybride (4,8 procent). Dat blijkt uit onderzoek van Zonneplan onder 2000 Nederlanders, uitgevoerd door onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht.

Het zonne-energiebedrijf stelde aan 2000 Nederlanders de vraag: wat wordt de eerstvolgende auto die u aanschaft? Naast de al genoemde mogelijkheden kon de keuze ook nog vallen op diesel (5,8 procent) en LPG (0,7 procent). Ruim een op de vijf ondervraagden gaf aan nog niet te weten welk type hun voorkeur zou hebben.

Elektrisch rijden bij zonnepanelenbezitters populairder

Uit het onderzoek van Zonneplan blijkt tevens dat Nederlanders met zonnepanelen eerder geneigd zijn een elektrische auto aan te schaffen. Bijna een kwart van de ondervraagden met panelen kiest bij het eerstvolgende aankoopmoment voor volledig elektrisch, hybride of plug-in hybride, terwijl ruim 18 procent van de overige Nederlanders een van deze drie optie noemt. Opmerkelijk genoeg zijn daarentegen ook diesel en LPG onder zonnepanelenbezitters populairder.

Binnen vijf jaar een op de drie auto’s elektrisch

Bijna een op de tien Nederlanders geeft dus aan dat de eerstvolgende auto volledig elektrisch zal zijn. Maar wanneer vindt dat aankoopmoment plaats? Een kleine vier procent van de Nederlanders verwacht binnen een jaar elektrisch te gaan rijden. Nog eens dertien procent wil dit binnen twee tot drie jaar gaan doen, terwijl een nog iets grotere groep nog hooguit vier tot vijf jaar wil wachten. Tel daarbij op de kleine twee procent die al elektrisch rijdt en de conclusie is dat binnen vijf jaar één op de drie auto’s in Nederland elektrisch is.

Een op de vijf wil niet elektrisch rijden

Dat getal kan overigens nog hoger oplopen, aangezien een derde van de ondervraagden in het onderzoek van Zonneplan aangeeft nog niet te weten wanneer zij de stap naar elektrisch rijden zullen zetten. Een op de tien Nederlanders verwacht dit binnen zes tot tien jaar te doen, terwijl minder dan drie procent nog langer wil wachten. Ongeveer een vijfde stelt niet van plan te zijn ooit elektrisch te gaan rijden. Dat is een opmerkelijke stellingname, aangezien alle nieuw verkochte auto’s vanaf 2030 elektrisch moeten zijn.